Competentiegebied 5
Maatschappelijk handelen
- Competentie 5a de verpleegkundige herkent en verheldert etische problemen en beargumenteert de gekozen handelswijze.
- Competentie 5b de verpleegkundige herkent structurele gezondheidsproblemen, behartigt dat belangen voor de eigen patiënten populatie is dat beide op de juiste plek aan de orde binnen de organisatie.
leerdoel; Aan het eind van de uitvoeringsfase ben ik instaat ethische dilemma's te herkennen en deze dilemma's op een methodische wijze te bespreken met mijn collega's en andere belanghebbenden. Als tweede leerdoel wil ik aan het eind van de uitvoeringsfase de belangen (maatschappelijke) behartigen van de patiënten, door structurele gezondheidsproblemen n te herkennen en deze binnen de organisatie op de juiste plek te bespreken. Aan het eind van de uitvoeringsfase ben ik instaat de gezondheidsproblemen bij mij op de afdeling te herkennen. Ik weet hoe ik deze binnen op de afdeling aan de orde stel indien nodig.
Begin situatie; Ethische dilemma's kom ik tijdens mijn werkzaamheden dagelijks tegen. We hebben op de afdeling geen eenduidige werkwijze om deze dilemma's te bespreken. De komende periode wil ik gebruiken om intervisie bijeenkomsten te organiseren, waarbij we op een methodische wijze deze dillema's gaan bespreken. Verder wil ik de structurele gezondheidsproblemen van de huidige patiëntenpopulatie aan de kaak stellen door kritisch te kijken naar de huidige werkwijze met behulp van wetenschappelijke literatuur en het beleid in overleg met de behandelaren herzien. Iedereen heeft regelmatig te maken met morele kwesties en ethische dilemma's. Als verpleegkundige kom ik regelmatig in moeilijke situaties waarbij, mijn eigen normen en waarden tegenover dat van collega's of patiënten staan. Dit komt ook terug in de wettelijke kaders waar ik dagelijks mee werk BOPZ. Deze onderwerpen keren vaak terug en worden verder uitgediept tijdens intervisie op de afdeling.
Op de afdeling ben ik continu aan het observeren op de observatiepunten die de behandelaar heeft opgesteld. Deze observatie punten zijn vooral gericht op de psychiatrische aandoening. Daar hielt ik me als verpleegkundige mee bezig. De steeds terugkerende tekorten in de zorgverlening zag ik meer als een gevolg van de psychiatrische ziekten. Zoals iemand die antipsychotica gebruikt heeft een verhoogde kans op het ontwikkelen van het metabool syndroom. Ik was me er niet van bewust dat ik als verpleegkundige een belangrijke rol kan hebben bij het signaleren van deze tekorten.
Leerproces/ontwikkeling;De lessen ethiek van jaar drie hebben ervoor gezorgd dat ik in de ethische vragen, dilemma's, morele kwesties eerder herken. In jaar drie heb ik ruim anderhalf jaar een patiënt begeleid met een depressie. Dit was mijn eerste ervaring met een patiënt die door zijn psychiatrische ziekte euthanasie wilde plegen. Het persoonlijk dilemma in deze periode was dat hij mij had gevraagd of ik hem wilde onder steunen op het moment dat hij de euthanasie zou ondergaan, terwijl dit tegen de regels van mijn geloof is. Dit bracht me in een moeilijke positie waar ik niet eerder werd geconfronteerd met een persoonlijk dilemma, ik wilde hem ook niet teleurstellen. De opdracht ethiek 3.1 Ethiek 3.1...pdf (3,2 MB) laat zien hoe ik de 2 kanten van het dilemma formuleer, de relevante wet- en regelgeving toepas en de normen, waarden, rechten en belangen van alle betrokken mee neem in mijn afweging. Uiteindelijk heb ik een weloverwogen besluit genomen vanuit min gevoel en wat ik dacht dat goed was. Ik heb geen spijt van mijn keus ondaks het feit dat iemand bijstaan tijden het proces van euthanasie en op het moment zelf zeer ingrijpend.
Om de gezondheidsproblemen te kunnen signaleren heb ik eerst voldoende theoretische kennis nodig. De combinatie toetsen medische kennis-klinisch redeneren , en psychopathologie-klinisch redeneren hebben mijn anatomische, fysiologische, pathologische achtergrond kennis opgefrist. Verder heb ik door de lessen van klinisch redeneren geleerd hoe ik mijn verpleegkundige observaties kan koppelen om vervolgens in stappen de gezondheidsrisico's in de praktijk te signaleren. Beide heb ik met een voldoende afgerond. Tijdens leerjaar 3 heb ik een Case study gemaakt waarbij ik onderzoek heb gedaan naar de gezondheidssituatie van een patiënt. Het schrijven van de case study heeft me geleerd hoe ik de gezondheidssituatie van de individuele patiënt in stappen beschrijf, analyseer, bespreek en verder uitwerk. In de praktijk heb ik dit toegepast door praktijkleeropdracht 6 somatiek in de psychiatrie te maken. In de uitwerking van deze opdracht is te zien dat ik de patiënten populatie omschrijf (EPA). Waarna ik de veelvoorkomende somatische problemen bij mij op de afdeling in kaart breng. Bij beide opdrachten heb ik interventies bedacht om de gezondheidsrisico's structureel te verminderen.
Ontwikkelpunt; De afstand en nabijheid tijdens de behandeling van patiënten met complexe problematiek is een aandachtpunt. Uit mijn ervaring als verpleegkundige blijkt, dat heb ik geleerd om continu op zoek te gaan naar de balans tussen enerzijds de professionele verpleegkundige beroepshouding en anderzijds mee gaan in de beleveningswereld van de patient. Door o.a. gebruik te maken van de HEE methode.